Friday 6 January 2012

Ulasan Buku Ketiga

Buku kali ini berjudul Belajar Publisher ditulis oleh Saidah binti Shahid. Mungkin ramai pembaca yang tidak biasa menggunakan program ini. Tetapi di sekolah kebanyakan guru telah menggunakannya untuk menghasilkan buku program, brosur dan lain-lain penerbitan.


Penulis berasal dari sabak Bernam, Selangor. Berkelulusan Sarjana Muda Komunikasi Multimedia dari OUM, Kuala Lumpur. Kebanyakan penulisan beliau dalam bidang komputer adalah dalam bentuk nota ringkas dan padat.

Dalam buku ini penulis menerangkan semua tools yang terdapat dalam program Microsoft Publisher. Pembaca dapat memahami dengan jelas penggunaan tools, tetapi untuk memulakan penghasilan bahan berbentuk penerbitan seperti buku program, perlu membuat rujukan tambahan. Buku ini tidak menerangkan dengan terperinci cara menghasilkan penerbitan sesuatu bahan sehingga siap iaitu cara memilih template seperti kad nama, artikel, brosur dan sebagainya. Maklumlah dengan tebal 106 muka surat mana mungkin semuanya hendak dimuatkan... kepada yang berminat, boleh dapatkan buku ini dengan harga RM14.90 dimana-mana kedai buku.

No comments:

Post a Comment