Monday 18 February 2013

Melancong pada Cuti Tahun Baru Cina

Cuti tahun Baru Cina dah bermula, adik beradik saya mula datang ke rumah di Seberang Perai, Pulau Pinang. Nak bawa mereka jalan kemana ya..? Ke Bukit Bendera..sudah, ke Jambatan Pulau Pinang dan balik naik  feri..sudah, Batu Feringgi..sudah... pening kepala...

Saya buat keputusan bawa mereka ke Pantai Merdeka. Kali ni, Pantai Merdeka agak meriah dengan pengunjung..ramai yang mengambil peluang sempana cuti, berkunjung ke sini. Walaupun air laut agak kotor dengan sampah-sarap seperti daun dan kayu, ramai juga yang mandi...nasiblah..itu aje yang ada.. banyak juga gerai yang menjual pelbagai jenis makanan, barangan dan cendera mata.

  


Pemandangan Tanjung Dawai nampak menarik. Saya mengajak adik-beradik yang datang dari Kuala Lumpur menaiki bot ke Tanjung Dawai. Tambangnya RM2.00 seorang dan percuma jika bawa anak yang berdukung. Wah..mereka semua begitu seronok naik bot menikmati angin dan pemandangan laut. Lebih kurang lima minit dah sampai ke Tanjung Dawai. Apa lagi , mulalah membeli belah barangan makanan kering seperti belacan tumbuk, ikan gelama masin, ikan bilis, keropok dan kuah rojak. Sudah puas membeli belah kami menaiki bot semula ke Pantai Merdeka.


     

Sebenarnya, cerita ni sekadar berkongsi maklumat dengan pembaca jika ada saudara-mara yang datang ke Penang/ Kedah, dan kita tak tahu nak bawa ke mana...bolehlah cuba.. Jarak dari rumah di Taman Penaga ke Tanjung Dawai lebih dekat, maksudnya masa lebih cepat. Dari Penaga mengikut jambatan di Permatang Bendahari terus ke Pantai Merdeka. Kemudian menaiki bot ke Tanjung Dawai. Berbeza dengan menaiki kereta ke Tanjung Dawai, jaraknya lebih jauh. Kadang-kadang nak meletakkan kereta pun susah..ramai orang..cuti-cuti ni..

No comments:

Post a Comment