hari ni cadang nak ajar anak melukis. Abangnya 7 tahun dan adikny 4 tahun. Tapi apakah bentuk atau kemahiran melukis yang sesuai mengikut tahap umur mereka? menurut Lowenfeld, pembelajaran melukis untuk kanak-kanak adalah berbeza mengikut umur. Jadi, latihan dan kemahiran hendaklah disesuaikan dengan mereka. Berikut pautan laman web rujukan saya http://www.learningdesign.com/Portfolio/DrawDev/kiddrawing.html
(a) Peringkat Scribbling (2-4 Tahun)
Pada peringkat ini kanak-kanak menghasilkan contengan secara
rawak dan tidak terkawal. mereka mula melukis dari peringkat
contengan kepada lukisan garisan lurus dan melintang kepada
melukis bulatan.
(b) Peringkat Preschematic (4-7 Tahun)
Peningkatan daripada contengan bulatan kepada percubaan
pertama untuk melukis objek yang terdapat di sekelilingnya dengan
menggunakan garisan.
(c) Peringkat Schematic (7-9 Tahun)
Lukisan mula dihasilkan mengikut skema atau konsep tertentu.
Penekanan lebih diberikan kepada cara penyusunan objek dalam
imej selain daripada imej manusia dan objek yang terdapat di
sekelilingnya. lukisan yang dihasilkan adalah spontan, bebas dan
berskala besar.
(d) Peringkat Dawning Realism atau The Gang Age (9-12 Tahun)
kanak-kanak terus melukis dengan mengekalkan konsep dan skema
tertentu. imej yang dilukis secara realistik dan teliti. Imej lukisan
mula mengecil dari segi saiz dan kanak-kanak mula menunjukkan
sifat kritikal dengan hasil karya sendiri. Mereka mula
membandingkan karya dengan karya rakan sebaya dan ini
menjadikan mereka berhati-hati dan sedikit individualistik serta
menitikberatkan kualiti karya yang dihasilkan.
(e) Peringkat Pseudonaturalistic atau Reasoning (12-14 Tahun)
Pada peringkat ini, kanak-kanak mula peka dengan konsep realistik
di dalam menghasilkan lukisan. Mereka menitikberatkan konsep
kedudukan dan saiz rasional imej. Mereka lebih gemar untuk
melukis melalui konsep peniruan atau melalui objek
di hadapan mata berbanding dengan lukisan menerusi imaginasi.
(f) Peringkat Period If Decision atau Adolescent Art in High
School (14-17 Tahun)
Peringkat ini merupakan peringkat penekanan terhadap proses
penghasilan karya seni dan penciptaan objek. Peringkat ini
memperlihatkan kematangan di dalam membuat keputusan dan
pemilihan bahan yang sesuai untuk menghasilkan karya
seni.
http://www.oocities.org/zulmz65/senikanakanak1.pdf
(a) Peringkat Scribbling (2-4 Tahun)
Pada peringkat ini kanak-kanak menghasilkan contengan secara
rawak dan tidak terkawal. mereka mula melukis dari peringkat
contengan kepada lukisan garisan lurus dan melintang kepada
melukis bulatan.
(b) Peringkat Preschematic (4-7 Tahun)
Peningkatan daripada contengan bulatan kepada percubaan
pertama untuk melukis objek yang terdapat di sekelilingnya dengan
menggunakan garisan.
(c) Peringkat Schematic (7-9 Tahun)
Lukisan mula dihasilkan mengikut skema atau konsep tertentu.
Penekanan lebih diberikan kepada cara penyusunan objek dalam
imej selain daripada imej manusia dan objek yang terdapat di
sekelilingnya. lukisan yang dihasilkan adalah spontan, bebas dan
berskala besar.
(d) Peringkat Dawning Realism atau The Gang Age (9-12 Tahun)
kanak-kanak terus melukis dengan mengekalkan konsep dan skema
tertentu. imej yang dilukis secara realistik dan teliti. Imej lukisan
mula mengecil dari segi saiz dan kanak-kanak mula menunjukkan
sifat kritikal dengan hasil karya sendiri. Mereka mula
membandingkan karya dengan karya rakan sebaya dan ini
menjadikan mereka berhati-hati dan sedikit individualistik serta
menitikberatkan kualiti karya yang dihasilkan.
(e) Peringkat Pseudonaturalistic atau Reasoning (12-14 Tahun)
Pada peringkat ini, kanak-kanak mula peka dengan konsep realistik
di dalam menghasilkan lukisan. Mereka menitikberatkan konsep
kedudukan dan saiz rasional imej. Mereka lebih gemar untuk
melukis melalui konsep peniruan atau melalui objek
di hadapan mata berbanding dengan lukisan menerusi imaginasi.
(f) Peringkat Period If Decision atau Adolescent Art in High
School (14-17 Tahun)
Peringkat ini merupakan peringkat penekanan terhadap proses
penghasilan karya seni dan penciptaan objek. Peringkat ini
memperlihatkan kematangan di dalam membuat keputusan dan
pemilihan bahan yang sesuai untuk menghasilkan karya
seni.
http://www.oocities.org/zulmz65/senikanakanak1.pdf
No comments:
Post a Comment