Wednesday 9 November 2011

Tahap Kesedaran Pengguna Semakin Meningkat

Sumber : Berita Harian, Rabu 9 November 2011


Berdasarkan artikel di bawah, pada pendapat saya tahap kesedaran pengguna di Malaysia semakin meningkat. Namun bagi kawasan negeri2 tertentu terutama di luar bandar, tahap kesedaran ini masih rendah. Mungkin mereka kurang mendapat pendedahan tentang hak2 pengguna. Oleh itu kerajaan perlu menggiatkan usaha untuk membimbing masyarakat tentang hak2 mereka sebagai pengguna. 

Lebih 7,000 kes tuntutan pengguna selesai membabitkan bayaran RM13 juta

PUTRAJAYA: Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia (TTPM) berjaya menyelesaikan 7,767 kes tuntutan sepanjang tahun ini sehingga Jumaat lalu, membabitkan pembayaran berjumlah RM13,395,223. 

Pengerusi TTPM, Reihana Abd Razak, berkata jumlah itu adalah 86.65 peratus daripada keseluruhan 8,964 kes yang difailkan untuk tempoh sama, membabitkan nilai tuntutan berjumlah RM40,867,862.
"Perbezaan yang jauh antara nilai yang dituntut dengan nilai award yang dikeluarkan adalah disebabkan ada yang membuat tuntutan sesuka hati," katanya kepada pemberita, di sini, hari ini.
Beliau memberi contoh pengguna yang membeli komputer dengan harga RM2,000 namun membuat tuntutan RM20,000 apabila komputer berkenaan tidak boleh digunakan. 

"Kita tak akan bagi. Jumlah maksimum yang dia akan dapat adalah nilai komputer itu ataupun kita boleh meminta peniaga terbabit menggantikan komputer berkenaan dengan yang baru," katanya. 

Reihana berkata, tiga negeri yang mencatat jumlah kes paling tinggi ialah Kuala Lumpur dengan 1,978 kes, diikuti Johor (1,310 kes) dan Selangor dengan 1,043 kes. 

Beliau berkata, perkara itu mungkin disebabkan oleh kepadatan penduduk di tiga negeri terbabit, serta tahap kesedaran orang ramai yang lebih tinggi mengenai hak mereka sebagai pengguna. 
Kes yang direkodkan di tiga negeri ini juga lebih banyak membabitkan gajet terkini seperti telefon bimbit dan komputer, mungkin kerana pengguna di kawasan ini lebih berminat dengan peralatan tersebut, katanya. 

Reihana berkata, daripada keseluruhan 8,964 kes yang difailkan, 4,265 kes membabitkan barangan dan baki 4,699 lagi membabitkan perkhidmatan. 

Katanya, dalam kategori barang, telefon bimbit mencatat kes paling tinggi dengan 565 kes, diikuti perabot dengan 528 kes dan kereta dengan 508 kes. 

Daripada kategori perkhidmatan pula, pakej umrah mencatat jumlah paling tinggi dengan 499 kes, diikuti bengkel kereta dengan 433 kes dan rawatan atau pusat kecantikan dengan 422 kes, katanya. - BERNAMA 

No comments:

Post a Comment