Sunday 27 November 2011

Ulasan Buku Pertama

Azam baru tahun 1433 Hijrah dan tahun masehi 2012 nanti aku ingin membeli buku sebuah buku setiap bulan. Hasil bacaan itu akan aku paparkan di sini untuk dikongsikan dengan rakan2 siber yang menjengah ke blog ini. Sebagai permulaan judul Menjadi Penulis Jutawan oleh Nimoiz TY menggamit minatku. Nama sebenar penulis buku ialah Nik Mohd Iznan bin TuanYaakub berasal dari Kampung Gual Ipoh, Tanah Merah Kelantan. Aku suka buku ini kerana gaya penulisan yang santai dan pertalian antara bab dengan bab yang lain. Rasa ingin tahu  rahsia untuk menjadi penulis jutawan  terjawab di akhir bab buku ini.

    Maklumat berguna yang diperolehi melalui buku ini bukanlah untuk menjadi penulis jutawan sahaja. Sebenarnya kita semua boleh menulis tetapi mengikut minat dan kemahiran kita dalam bidang masing-masing. Contohnya sebagai guru, kita boleh menulis mengikut kemahiran dan kepakaran dalam  mata pelajaran yang diajar. Begitu juga sebagai peguam, pensyarah atau tukang masak dan pelbagai bidang pekerjaan. Kepelbagaian kerjaya yang ada di Malaysia ini,  tahap umur dan tahap pendidikan yang berbeza memberi kesan terhadap permintaan buku di pasaran. Aku pernah terbaca kajian oleh Perpustakaan Negara Malaysia satu ketika dulu, rakyat Malaysia hanya membaca dua buah buku setahun. Kemudiannya meningkat kepada lapan buah buku setahun dari kajian terbaru 2007.
    Hal ini membuktikan, tahap membaca dan celik huruf rakyat Malaysia semakin meningkat. Justeru, untuk menulis buku dan menghasilkan karya yang pelbagai genre amatlah digalakkan. Ia bukan sahaja dapat dijadikan bacaan masa lapang malah boleh dijadikan rujukan dalam pelbagai bidang pekerjaan. Aku sendiri rasa tercabar untuk menulis buku berkaitan komputer untuk rujukan rakan-rakan guru sebagai permulaan. Niatku hanya untuk berkongsi ilmu Allah yang ada. Seperti kata-kata hikmat  " Ilmu yang tak diamalkan ibarat pokok yang tidak berbuah".

Info: Harga buku RM29.90, beli di kedai buku Popular RM24.00 diskaun 20% harga ahli.
     



1 comment: